معرفی رشته حقوق تجارت الکترونیکی

کارشناسی ارشد حقوق تجارت الکترونیکی از سال 1394  برای اولین بار در کشور توسط گروه حقوق دانشگاه علم و فرهنگ راه اندازی و اجرا گردیده است.

دانشجویان این رشته طی 4 نیمسال تحصیلی و با گذراندن 28 واحد درسی و 4 واحد پایان نامه با اصول حقوقی حاکم بر تجارت الکترونیکی بطور کامل آشنا شده و توانایی می یابند که بعنوان مشاور ارشد در کلیه حوزه های مرتبط با تجارت الکترونیکی فعالیت و اثر بخشی داشته باشند.

مسائل متنوع این حوزه مشتمل بر معاملات و قراردادها، امضای الکترونیکی، حقوق ثبت، اسنادبین المللی، جرائم سایبری، بانکداری دیجیتالی، مالکیت فکری، حقوق رقابت، داوری و تعارض قوانین همگی از منظر حقوق تجارت الکترونیکی و با تاکید بر فضای سایبر در طی سه نیمسال به دانشجویان آموزش داده می‌شود. با توجه به ضرورت اتخاذ تدابیر امنیتی از سوی کاربران این حوزه، سازماندهی مباحث علمی به سمتی است که حتی مباحث امنیتی مرتبط نیز به دانشجویان آموزش داده می شود.

مدت دوره و سایر توضیحات

طول دوره كارشناسي ارشد حقوق تجارت الکترونیکی دو سال مشتمل بر سه نيمسال آموزشي و یک نيمسال پژوهشي است و نظام آموزشي به صورت واحدي مي باشد كه در آن 22 واحد به صورت درس هاي اصلي و 6 واحد اختياري در سه نيمسال ارائه می‌شود. پس از پایان نیمسال های آموزشی، 4 واحد پايان نامه در طول  نيم سال چهارم ارائه مي گردد.

درس هاي اين دوره اگر چه بیشتر جنبه نظري و پژوهشي دارد ولی با توجه به استفاده از اساتید مجرب برای آموزش دوره، به جنبه های تجربي و كاربردي نيز توجه می شود.

طول هر نيمسال تحصيلي 16هفته آموزشي كامل است و هر واحد درسي نظري به مدت 16 ساعت خواهد بود.

نظر به رشد فزاینده مسایل حقوق سایبر و توسعه امکانات و زیرساخت های تجارت الکترونیکی، فارغ التحصیلان این رشته در کلیه حوزه های فوق کسب مهارت و دانش افزایی نموده و به آسانی جذب بازار کار می گردند.

منابع آزمون کارشناسی ارشد این رشته در حوزه های زیر باید مطالعه شود:

متون حقوقی، متون فقه، حقوق تجارت، آیین دادرسی مدنی همگی باضریب 1و حقوق مدنی با ضریب 3